Illegal 9

Ekstremsport for narkomaner

Af: Thomas Pålsson

Der foregår noget rundt omkring i sommerhuse og stille
lejligheder. Noget mystisk. Incognito fællesskaber omkring
en særlig hobby, som ingen rigtig lægger mærke til, men
som overgår alt, hvad du nogensinde har set eller prøvet
– endsige er i stand til at forestille dig. Stofkulturen har sin
egen subkultur. Den psykedeliske.
Vi har allesammen hørt om psykedeliske stoffer. Når helt
almindelige og aldeles ikke-flippede mennesker flittigt
bruger udtryk som “trippet” eller “syret” om alt muligt,
siger det noget om, hvor stærk en kulturel markør disse
substanser er blevet. Men meget få har prøvet dem eller
ved noget om deres virkning.
De er kilden til uforklarlige oplevelser. De er de mest
sagnomspundne af vores psykoaktive bekendtskaber og
uden sammenligning den type stoffer, der fremkalder størst
bekymring hos en ikke-indviet omverden. De fremkalder
“psykotiske tilstande hos folk, der ikke har prøvet dem”,
med Timothy Leary’s ord.

De kan da også have alvorlige konsekvenser, hvis de bruges forkert. Eller de kan give en livsændrende positiv oplevelse, og sågar helbrede folk for tilsyneladende uhelbredelige tilstande, hvis de bruges rigtigt – hvorfor både terapeuter og forskere over hele kloden er meget interesserede i dem.

Oplevelserne med de psykedeliske stoffer er uden tvivl
ligeså forskellige og talrige som deres ejermænd og det
stærkeste fællestræk sandsynligvis standard kommentaren:
“Det kan ikke forklares”. Nogle bliver religiøse, nogle bliver
klogere. Nogle bliver sindssyge, nogle bliver raske. Nogle
bliver kureret for afhængighed af andre stoffer. Terminalt
syge mister frygten for at dø. Deprimerede bliver lykkelige.
Nogle får “evighedstrip”. Og nogle kommer på geniale
opfindelser til stor gavn for alle os andre.

De mest kendte psykedeliske stoffer er LSD, psilocybin svampe, meskalin, ayahuasca og DMT. Den fulde liste over kandidater ville fylde resten af bladet. I stedet koncentrerer vi os om eksempler fra den psykedeliske verden. Vi stikker hovedet indenfor dér, hvor man tager dem og ser på den kultur, der omgiver dem. Og vi snuser til den forskning, der prøver at vikle sit rationelle hoved omkring dette udflydende, radikalt virkelighedsomvæltende og mystiske fænomen