Verdens hurtigst voksende religion. Fem millioner tilhængere og flere på vej. På ganske få år har troende i Mexico og det sydlige USA fået sig en ny favorithelgen. Santa Muerte, dødens helgeninde. En kvindeskikkelse i hvid brudekjolke, der ikke ligner din sædvanlige helgen – hun ryger og drikker, modtager dollars som offergave og holder af både høj og lav, sort og hvid, rig og fattig. La Santa Muerte er ligeglad. For i døden er alle lige…
Den 19. august 1998 gjorde politiet i Naucaplan, en by tæt på Mexico City, en stor fangst. Daniel Arizmendi López, Mexicos mest berygtede gangster og tidligere politimand, gik i nettet. I årevis havde han spredt skræk og rædsel med sine utallige brutale kidnapninger, hvor han skar offerets ører af, og sendte dem til de pårørende med et krav om en ublu løsesum.
I kidnapperens hus fandt politiet et alter. La Santa Muerte.
Daniel Arizmendi López var tilbeder af den kvindelige helgen og havde nu kun ét ønske til sit kommende fængselsophold – han ville have frøkenen med i spjældet!
Hr. og Fru Sombrero var lige ved at få kaffen galt i halsen, da Daniel “Ørehakkeren” López trak afsted til brummen med sit Santa Muerte-alter. Med politiets forlov. La Santa Muerte var for første gang en kæmpe historie i de mexicanske medier og offentlighed.
Og hun har ikke set sig tilbage siden.
Narkohelgen m.m
La Santa Muerte har en særlig appel til dem der lever med døden som følgesvend – narkogangstere, smuglere, prostituerede, småforbrydere, illegale immigranter. Men også ærlige fattigfolk har taget Dødens helgeninde til sig, og det er ofte i nabolag med småhandlende, arbejdsløse og tiggere, man kan finde de særlige Santa Muerte altre.
“Det er gudsbespottelse”, siger Kardinal Gianfranco Ravesi, præsident for Vatikanets pavelige kulturråd, i den Katolske Kirkes første officielle udtalelse om La Santa Muerte. “Det er ikke en religion, bare fordi det ligner én.”
Den katolske kirke har ikke meget fidus til den nye pige i nabolaget.
I Mexico går der ikke en dag uden at en eller anden katolsk myndighed er ude og fordømme hende. Men til forskel fra Den Katolske Kirke, plaget af skandaler om misbrug af børn og almindelig verdensfjernhed, har La Santa Muerte en bedre føling med den mexicanske hverdag. En hverdag med avisforsider plastret til med narkokrig, massemord og afhuggede hoveder – næsten som skabt til en iskold dødshelgen.
Andrew Chesnut, forfatter til den første engelsksprogede bog om Dødens Helgeninde:
”Hvis du håber, at din sending metamfetamin kommer sikkert over grænsen, så er det nemmere at spørge hende [La Santa Muerte] end Jomfru Maria.”